Jaarthema 2018-2019

Wonderster: Ruimte voor talent!

 




De (nieuwe) naam van onze school is niet toevallig gekozen. Hij bestaat uit twee delen: ‘wonder’ en ‘ster’.

Dit omdat we vinden dat elk kind uniek is, een ster is, met eigen talenten, capaciteiten.

We geloven erin dat ieder kind talenten heeft.

Aan de hand van de theorie van de ‘Meervoudige intelligentie’ (Howard Gardner) willen we elkaars talenten ontdekken,

leren kennen, ons ‘ver’wonderen over deze talenten en deze ‘bewonderen’.

Ieder kind is goed in iets! Daar zijn we rotsvast van overtuigd.

Daardoor willen we het kind zelfvertrouwen geven om deze talenten, maar ook de andere, verder te ontwikkelen. 

 

‘Meervoudige intellligentie’, het woord zegt het zelf; er zijn er meerdere, acht om precies te zijn:

 

1.   Wiskundig-logisch of logisch-mathematische intelligentie

2.   Taalkundige of verbaal-linguistische intelligentie

3.   Visueel-ruimtelijke intelligentie

4.   Lichamelijk-motorische of lichamelijk-kinesthetische intelligentie

5.   Natuurgerichte of naturalistische intelligentie

6.   Interpersoonlijke intelligentie

7.   Intrapersoonlijke intelligentie

8.   Muzikaal-ritmische intelligentie

 

Voor de kinderen spreken we over ‘knaptes’ en vereenvoudigen we de benamingen.

Dit schooljaar maken de kinderen kennis met de ‘knaptes’ door het bezoeken van de planeten, om in het thema te blijven.

De planeten worden als volgt benoemd:

 

1.   Planeet rekenknap

2.   Planeet taalknap

3.   Planeet beeldknap

4.   Planeet beweegknap

5.   Planeet natuurknap

6.   Planeet samenknap

7.   Planeet zelfknap

8.   Planeet muziekknap

 

Laat je niet verleiden deze talenten te verengen. We gebruiken ze in de ruimste zin van hun betekenis.